bu kız ;

bu kız ;
topukluda 36, klasik ayakkabıda 37 giyen ,
36 bucuklu ayakkabı numarasından muzdarip bir kız
dır,,

25 Aralık 2013 Çarşamba

nefesim,

iyi değilim bunları yazarken, yazım da iyi olmayacak haliyle
kıymetini bilemediğim birçok şeyi dizdim önüme, deliler gibi mutlu olduğum günleri hatırladım, mutluluktan sabahlara kadar uyuyamadığım günleri, ağzımı yüzümü toparlayamayışlarımı..
sonra bunların tam aksi hallerimi, kahroluşlarımı yıkılışlarımı sabahlara kadar ağlamaktan uyuyamayışlarımı
birilerinin bana 'sağlık olsun' dedikleri an geldi aklıma
ne yavan kelimeydi, ne boş ne tuhaf, ne kadar dilimize pelesenk! yaşayıp bilmeden önce..
sağlık olsun da paranın ne kıymeti var, sağlık olsunda yatların katların katların olmasa da olur
yaşamadan bilemiyor insan
para pul malk mülk şan şöhret hepsini bırakın duygular bile yalan oluveriyor sağlık olmayınca, duygular ya! ciğerinde hissediğin şeyler,,,yalan.
son iki haftadır hastane de geçen her saniyem her dakikam bana bunu anlatmak için aktı sanki , çılgınlar gibi sevindiğim şeyler , üzülmekten ölüp bittiğim günler hepsi ne kadar yalanmış ne kadar gereksiz.ve ben yine ne kadar aptalmışım.
***
büyüdüm. her geçen yılımın tatlı acı hatıraları daha da komik gelmeye başladı. çünkü bizim dilimizde büyümek buydu değil mi.
büyüdüm.
dedemin ellerinden tutup onu hayattan, bizden, eşinden, çocuklarından, torunlarından kopartmamak için çırpındığımı gördüğümde kocaman bir kız olmuştum.

gerçi ne kadar büyürsek büyüyelim insan her zaman yanında güç alacağı, başının koyup ağlayacağı,böyle zamanlarda kendine destek olacağı birine muhtaç kalıveriyor. 


benim dedem KOAH* hastası,
 ömründe 30 yıla yakın sigara kullanmış, sonrasında ki bi 30 yıl da da bir daha ağzına dahi sürmemiş, tozu toprağı çok sevmiş benim dedem nerde tozlu işler var o orda olurmuş, gel zaman git zaman ciğerler artık bitip tükenmiş.
son yıllarında bir kere bile derin bir nefes alamadı dedem hep yarım hep zorla. hiç yetmedi ona içine çektiği hava çünkü ciğerlerinin büyük bir kısmı zamanla faliyetini yitirmişti.

artık günümğzde birçok kişi ''astım*'' hastası, hatta birçoğu daha iyimser bir şekilde ''ev tozlarına karşı alerji'' li , kimi amfizemli*, hepsinin elinde cebinde çantasında astım fısfısları
ve hastalıkları ilerledikce gelişen olayları gidişatları kullanılan ilaçları da aynı..
en az 5 yıldır sigara kullanan bir kişi de sağlıklı oldugunu düşünse de 
aslında bir KOAH hastası. 
*
dedem; 
son 5 yılında artık merdiven çıkmakta zorlandı , uzun yol gidemedi

son bir yılında bir basamak dahi çıkamadı . toplamda 3 adım dahi atamadı 
oksijen makinalarını kullanmaya başladı
bir hareket etse anında  tıkanırdı
 ve son bir hatta birkaç ayımız;
gözlerimin önünde hergün boğuluyor hergün nefessiz 24 saatin 24ünü de acı cekerek yaşıyordu
reklamlarda çıkanlara inanamazdım,
şimdi eli elimdeyken astım nöbetleri , krizleri tutuyor
gözlerimin içine her baktığında mahvoluyordum elimden birsey gelmiyor dedem, imtihan.


ve şu son haftamız nöbetlerler tıpkı doğum sancısı gibi sıklaştığında kollarımda defalarca şahadet getirdiğini biliyorum, yüzünde ciğerlerine oksijen üfleyen bir cihaz, ellerimi tutmaya kollarımı sıkmaya mecali yokken ölüyorum ben büşram diyor.

.dedem.
''dedem bu bir kriz geçecek sabret ne olursun sakin ol, elimi tut, yanındayım senin. hiç bırakmayacağım. senin nefesin kesiliyor, söz ben senin nefesin olacağım'' 
gözlerim cihazlardan bir saniye ayıramıyorum : nabız yükseliyor , kandaki karbondioksit oranı artıyor oksijen büyük bir hızla düşüşe geçiyor...
bu krizde bi müddet sonra geciyor biraz olsun rahatlıyor ama hiç birzaman tam nefes alamıyor açılamıyor 
ardından krizler daha da sıklaşıyor

işte koah böyle berbat bir çaresizliğe dönüşüyor biten ciğerlerin tedavi olmuyor elinden hiçbir şey gelmiyor

bunu buraya yazıyorum ama biliyorum ki kimsenin umurunda olmayacak, kimse içtiği bagımlısı olduğu sigarasını, soluduğu havanın kalitesi, yaşadığı koşulları bi durup düşünmeyecek.  çünkü sağlık dilimize pelesenk olmuş bir kelimeden öteye geçemeyecek taa ki elimizden gidene kadar.



sonrasında ne mi oldu? dedem bana ciğerim diyen adam. ciğerinin bir parcası olabilmek için çırpındığım adam, hani bana 'canım' derken neye inanip neye inanmamam gerektiğini anlatan adam, birinin canı ciğeri olmayı bana hissettiren dedem;..
şimdi yoğun bakımda. uzağımda. hepimizden uzakta. günde yalnızca 2 dk görebilme iznimiz var. 
hadi sağlık elden gidiyorda, peki ya asıl götürdükleri...
koah hastalığının son aşaması;
hastanın ciğerleri artık tamamen faliyetini yitirmiştir
artık hastaya oksijen vermek kafi gelmez , karbondioksit i de geri almak gerekir
bunun için hastanın soluk borusuna bir tüp yerleştirilir
ve hasta trakeotomi denilen işleme tabi tutularak boğazı delinir.

kaymak dedem-kaymağım-canım- biz artık  koah hastalığının son evresindeyiz  
seni hep böyle cihazlarla hatılayacağız sanıp bunu dert ediyorsun ya, biz seni hep çocukluğumuzda ki gibi hatılayacağız, bize yaptıgın sabunlu su baloncuklarıyla, ayağımızın altına bakıp çivisi çıkmış bunların diyip falakaya yatırışlarınla, tahtalardan oyuncaklar yapışınla  hatırlayacağız hep, 
bana '' ben sana hiç doyamadım'' deyişin hala kulaklarımda
ve her yemekten sonra sana söz verdiğim gibi doyduktan sonra bir lokma da senin için atıyorum ağzıma..
biliyorum evden dışarı bile çıkmazken, benim için benim mutluluğumu görebilmek için, herşeyden çok yanımda olabilmek için burdurlardan izmite geldin..

rabbim seni başımızdan eksik etmesin, 


sağlık ve esenlik dilerim...

*koah : KOAH-Kronik Obstüktif Akciğer Hastalığı- ilerleyici ve tam olarak geri
dönüşümlü olmayan bir akciğer
hastalığıdır. KOAH havayollarını daraltır, solunumu güçleştirir
*astım : Astım bronş dediğimiz akciğer içi hava yollarının müzmin iltihabi bir hastalığıdır.
*amfizem : akciğerlerdeki hava keseciklerinin (alveol) gerilip genişlemesi neticesinde bu hava keseciklerini birbirinden ayıran ince duvarların yırtılması ve buna bağlı olarak da akciğerlerin esnekliğini kaybetmesiyle oluşan ve solunum yetmezliğine yol açan yaygın bir kronik akciğer rahatsızlığıdır.
.




21 yorum:

  1. nasıl ağlattın beni...içim kanadı,seninkini düşünemiyorum bile....benim dedem çoktan göçtü gitti buralardan...ve onunda ölümü çok sancılı oldu...hem kendisi hemde bizler için...tek dileğim daha fazla acı çekmesin...bu gece ve bundan sonra aklıma gelen her an dualarım onunla olacak ...ve tabi ki seninle....seni seviyorum 36 buçuk ayakkabı numaralı kız....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok çok çok çok teşekkür ederimmmm. bu yorumunuz beni o kadar mutlu etti ki anlatamam, rabbim hiçbirimize kaldıramayacağımız yükler vermesin..
      bende sizi hem çok seviyorum hemde size bayılıyorum:)

      Sil
  2. Yazın beni yıktı geçti ben babamı bir buçuk sene önce kaybettim mide kanserinden tam 25 ay sürdü tedavimiz senin me demek istediğini bir insanın gözlerinin önünde erimesini izlemenin çok zor olduğunu biliyorum maalesef umarım sen benim kaybetme tecrübemi tecrübe etmezsin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gerçekten yaşanmadan bilinmiyormuş, çok kuru bi üzüntüymüş önceden hissettiklerim. şimdi daha iyi anlayabiliyorum. başınız sağolsun ne kadar zor işte çaresizce elimiz kolumuz bağlı tedavi sürecini beklemek :( rabbim bizi ahirette sevdiklerimizle bir kılsın..

      Sil
  3. Gözlerim dolu dolu okudum :(( bunlarla karsilasacagimizi bile bile içiyoruz o laneti. Ben bir senedir biraktim cok şükür ama eşime biraktiramiyorum :(

    Allah sizlere sabir dedenize de acil sifalar versin
    Sevgilerimle
    http://mavininguncesi.blogspot.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eşine psikolojik yaklaş aylin bu zehir bu seni yıkarsa ben tek başıma ne yapacağım de. çocuğun varmı bilemem de çocuklarını katabilirsin cümlelerine yada olacak çocuklarını kat. istemediğini belli et ama böle biraz kadınsı biraz kanına girerek psikolojik olarak sinsice yap bunu bazı zmanlar vardır hani bir haber görür falan o anlarda bir cümle söle ne bileyim kötübir olay yaşamıştır yakını sigaradan o anlarda ya sana da böle olursa gibi yani psikolojisinde yer edicek şeyler söle asla pes etme asla. ben o şekilde davrandım pes etmedim baskı kurmadım ama doğru zamanlarda bazen oturup içtiği zaman aklına gelirmiş benim laflarım :D sende bunu dene bi denemekten zarar gelmez

      birde eğer bırakmak istiyorsa kendi sigara içme durumuna göre eczaneden nikotin bandı alın yapıştırın koluna çok faydası oluyor ama önce istekli mi benim eşim bırakmaya istekli idi aslında ama bırakamıyordu ben onu şaka yollu birikibalkona da kitledim :D sigara içmesini istemediğimi baya belli ettim yani:D

      Sil
    2. bunun için o kadar kampanyalar düzenlendi reklamlar yapıldı , sağlık hizmetleri son sürat devam ediyor , benim dayım da 20 yıldır içiyordu sadece 1 günlük bir seminere katıldı ve bıraktı. göz göre kendimize ve daha çok da sevdiklerimize eziyet ediyoruz aslında sigara kullanarak insanlar önce bunu bilmeli. kendisi için değilse bile sevdiği için bırakmalı..

      Sil
  4. çok kötü oldum ya dede sevgisini yaşamadım yaşayamadan farkına varmadan da öldü dedem :( çok fena ağlayasım var hele bu aralar hastayım daha bi duygusalım sebebini bilmiyorum ama çok duygusalım o kadar acı anlatmışsın ki Rabbim yar ve yardımcınız olsun hayat bizleri büyütüyor işte bizler acı ilebüyüyoruz gülmek ile mal ile şöhret para pul ile büyümüyoruz insanlar acı ile büyürler acı ile yoğrulurlar ve acı ile ölürler,çünkü hiçbir insan yoktur ki dünyası bitsin istemez hep gözü arkada hep başkalarındadır buda acıyı beraberinde getirir.Çok hastalanan ama elimden geldiğince de şikayet etmeyen biri olarak şunu söylerim ki hastalıklar insanı hayata daha çok bağlıyor ve insan hasta oldukça daha bi kıymetini anlıyor canının .o zaman yediği yemeğin bile kıymeti olmuyor inan.
    çok isterdim eşime bu yazını okutmayı kendisi sigarayı bıraktı 30 yaşında bıraktı hamdolsun umarım içmez ama kayınpeder çok fazla içiyor beyin kanaması geçirdi halen içiyor ,insanları bazen anlayamıyorum anlamakda istemiyorum bir şeylere vakit varken dur diyelim burdan sigara içen tüm arkadaşlara sesleniyorum zor diye bir şey yok artık herşeyin tedavisi var ,bir seferde kurtulun şundan ve her zaman söylerim O SİZDEN GÜÇLÜ DEĞİL SİZ ONDAN BİN KAT GÜÇLÜSÜNÜZ

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle çok haklısınız, aslına bakarsanız ben dedemle bu olayları yaşamadan öncesinde sigaraya bu kadar karşı değildim, ne biliyim içen içer kendi hayatı kendine verir zararı derdim ama işte hiç öyle olmuyor hem de hiç...
      başta babaannem olmak üzere dedemin 3 çocuğu ve biz torunları onun için tükendik o nefes alamadıkca bizim ciğerlerimize ağrılar girdi.. sonrasında da kendi hastalığından çok bizim çırpınışlarımızı gördükçe üzdü kendisini...

      Sil
  5. kıyamam rabbim tez zamanda şifanızı versinnn
    evet evet sinem çok haklı bu yazını eşime okutmayı çok isterim.
    Rabbim hayırlı ömür versin inşallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim, rabbim kimseyi sevdikleriyle imtihan etmesin.

      Sil
    2. çok teşekkürler ...inşallah eşinde bırakır otobüs durakları otobüsler korkulu rüyam ,otobüs durağında içen birine öyle bir baktım ki yanımda içiyordu çok kötü öksürük tutuyor beni onun dumanından adamda kendinden utandı ve utanmalı da zaten.
      Rabbim cümlemize hayırlı ömür versin

      Sil
  6. Allah şifa versin çok canım yandı anlattıklarını okurken benimde senin deden gibi çok sevdiğim bir dedem vardı sigara ölümüne sebep oldu o ölesiye kadar hiç bırakmadı belki de hastalığı koah dı bilmiyorum ama son zamanlarını bir tüpe bağlı nefes almaya çalıştı o nefes alamazken ben de boğuluyor gibi hissederdim 1995 de vefat etti canım neler hissettiğini çok iyi anlıyorum Allah yardımcınız oldu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. amin inşallah çok teşekkür ederimm,,
      evet muhtemelen Koah'dır. o kadar çok insan varki bu sebeple kaybettiğimiz.
      ölümcül hastalıklar arasında dünya da 4. Türkiye de 3. sırada yer alıyormuş bu hastalık
      ve biz hala bu tehlikenin büyüklüğünün farkında bile değiliz.

      Sil
  7. Bu yazdiklarina cok uzuldum, aldigimiz nefes ne kadar degerli.benim babamda sigaradan vefat ettigi icin seni anlayabiliyorum, acil sifalar diliyorum,insallah deden sagligina kavusur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederimmm, aldığımız tek bir soluk bile şükür sebebi gerçekten, sizinde başınız sağolsun:( ne çok kişinin sebebi olmuş meğer sigara. :(

      Sil
  8. Neden bugün okuduğum blog yazıları beni hüzünlendiriyor? Biraz önce de ananesinden bahseden bir blog kardeşimin yazısını okuyup hüzünlenmiştim. Zira yıllar önce uğurladığımız ananemi çok severdim.

    Hz. Allah hayırlı şifalar versin diyorum evvela. İnşaallah bu gibi sıkıntılar da günahlarımıza kefaret olurlar da Ahiret yolculuğumuza tertemiz bir şekilde başlarız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet bu sıralar bende cok okuyorum cok duyuyorum gercekten hüzün vaktinde miyiz neyiz..
      cok tesekkür ederim güzel temennileriniz için ,,amin inşallah..

      Sil
  9. güzel bir blog başarılarının devamını diler bana da beklerim : http://cizimsevinci.blogspot.com

    YanıtlaSil
  10. Allah şifa versin canım, ah bu sigara nerden nasıl gelmiş bu kadar hayatımızın içine girmiş hiç bilmiyorum. Benimde annemde babamda içiyor ve bıraktıramıyorum. O kadar nefret ediyorum ki bu illetten. Ve en yakının bile başına gelse insan kendine gelmeden anlamıyor. Babamında anneminde dayısının ayaklarını kestiler sırf sigaradan :/ Ve bir çok örnek ama kendi başına gelmeden anlamıyorlar. Hatta dayısı ayakları kesikken bile içiyordu. Bu kadar nasıl bağımlılık yapabilir anlayamıyorum, sinirleniyorum, kızıyorum, bağırıyorum. Ama hiçbiri fayda etmiyor. Allahım vermesin kimseye böyle dertler. Çok zor hepsi :/ Allah kolaylıklar versin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok haklısın gercekten göz göre göre bile bile içmeye devam ediyor insanlar bırakmaları için daha ne kadar canları yanması gerek bilmiyorum ki. bende amcamı bıraktıramıyorum bir turlu, onun da gözünün önünde işte dedemin hali.. ama nasil bir belaysa nasıl bir bağımlılıksa artık istese de bırakmakta cok zorlanıyor:( rabbim hepsine herkese acil şifalar versin inşaallah

      Sil